Fri frakt vid köp över 1499 kr/ Fraktavgift 69-89 kr/ Skickas varje vardag

Köpvillkor

Villkor
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör köp på och använder,
webbsidan rittenhorse.se. Villkoren utgör ett avtal mellan dig och Ritten Horse Equipment, i fortsättningen vi.
Genom att göra köp ifrån och använda denna webbsida så förbinder du dig till dessa villkor.

Ritten Horse Equipment kan inte hållas ansvarig för omständigheter vi ej råder över. Vi följer
Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Priser
Priserna som visas på hemsidan är i svenska kronor och inklusive moms, för närvarande 25 %.
I varukorgen ser man det totala priset inklusive moms, frakt och ev. avgifter. Vi reserverar oss för
eventuella prisjusteringar, lagerändringar och tydliga skrivfel.

Fraktavgift
Fraktavgiften är 69-89 kr. Avgiften ingår i varukorgens totalpris.
Fraktfritt över 1499 kr.

Betalning
Du betalar med kort, Klarna, PayPal eller Swish. Betalningsvillkor finns angivet i varukorgen
beroende av valt betalningssätt.

Betalar du med Klarna som betalsätt kan det i vissa fall tillkomma utgifter som vi ej står för, exempelvis en
försenad Klarna-faktura, för mer information, https://www.klarna.com/se/smoooth/

Om du är kund under 18 år, kräver vi godkännande av målsman innan köp genomförs hos oss.

Beställning
En slutförd beställning kan ej kompletteras i efterhand.

Bekräftelse
Du får en beställningsbekräftelse via e-post.

Leverans
Du får en leveransbekräftelse via e-post. Vi levererar med DHL och Postnord, vi förbehåller oss rätt att välja. 

Varorna packas i postorderpåse eller papperskartong. Leveranstiden anges i varukorgen under respektive
fraktsätt. Leverans sker från Ritten Horse Equipment Strömstad.

Du får mejl- eller sms-avisering om att ditt paket finns att hämta vid ditt utlämningsställe, förutsatt att
mejl eller mobiltelefonnummer finns angivet vid beställningen. Det är ej möjligt att byta utlämningsställe.

Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller i 14 dagar från dagen du eller ombudet mottagit varan. Om du
vill ångra ditt köp kontaktar du oss på [email protected] och anger artikelnummer,
beställningsnummer och referensnummer på din betalning samt ditt för- och efternamn.
Återbetalning sker snarast dock senast inom 30 dagar efter att vi fått varan i retur.
För att ångerrätten skall gälla är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den
och vara oanvänd. När du själv ångrar en vara får du själv betala returfrakt, samt att det skall skickas spårbart tillbaka till oss.

Returnerade produkter lämnas åter i oanvänt skick och där med oförändrade, menas att etiketter,
eventuella kardborrefästen, etiketter och skyddsplatser återfinns på produkten i samma skick som vid
leveransen. Vid retur skickas varorna tillbaks till oss väl förpackade precis så som du fick dem vid leverans 
för att de ska vara godkända.
Uppfylls inte detta har Ritten Horse rätt att göra ett avdrag för värdeminskning. Avdragets storlek beror på
varans skick. Bedöms den inte säljbar blir avdraget 100%.

Återbetalning återfås när vi har kontrollerat varan och återbetalningen gäller kostnaden för återlämnad produkt.
Vid retur återbetalas returkostnaden ej!

Andrahandssortering 
Produkter som är märkta med ANDRAHANDSSORTERING innebär att varan är defekt på något sätt, vad framgår i 

produkttexten. Dessa produkter är exkluderade från garantirätten och vi står inte för några garantier vad gäller hållbarheten 
på produkten.

Provkollektion/provplagg
En provkollektion som är inköpt innan färger, ändringar och material är bestämda. Det innebär att vi inte kan utesluta eventuella defekter då plaggen inte är testade av vårt testteam i hållbarhet och funktionalitet. 
Vissa fall kan det vara enstaka plagg som köps in som en provkollektion och i andra fall större volymer. 
När du köper ett plagg märkt med "PROVKOLLEKTION" gäller ej öppet köp eller bytesrätt. 
Observera att vi endast säljer provplagg och provkollektioner fysiskt och ej över webbsidan. Vi märker ut på klädställningarna att det är prover vi säljer och att vi inte kan utesluta eventuella defekter. 

Ej uthämtat paket
Ej uthämtade varor returneras till oss. För paket som du inte löser ut förbehåller vi oss rätten
att debitera dig kostnader för returfrakt på 250 kr för att täcka utgifter för frakt, emballage och administration.

Reklamation
Vi på Ritten Horse förbehåller oss rätten att neka reklamation, men om du upptäckt att varan
är defekt vid leverans gäller konsumentlagstiftningen. Vid reklamation kontakta oss på [email protected]

I ditt meddelande anger du hur varan är defekt och bifogar varans artikelnummer, beställning- och referensnummer 
på din betalning samt ditt för- och efternamn. Invänta svar med ett godkännande från oss och först då sänder du 
varan i retur. Varan sänder du med brev eller paket, ej postförskott. Vid reklamation ersätts du för porto- eller fraktkostnaden. 
Reklamerad vara ersätts med ny så snart vi fått den felaktiga i retur. Handläggningstiden är vanligtvis inom 14 dagar.

Läderprodukter kan färga av sig på till exempel kläder eller schabrak. Vi står ej för ersättning
för detta och liknande händelser. Det är ditt ansvar att vårda dina läderprodukter och testa
dem innan användning på oömma textilföremål.


Utsmyckning med pärlor, tråd, nitar på exempelvis pannband, grimmor och skärp är enbart för dekoration. Denna utsmyckning 
är ömtålig och om dekorationen går sönder kan detta ej anses vara en defekt på varan och kan ej reklameras.

Varor märkta med "provkollektion" gäller ej öppet köp, bytesrätt eller reklamation.

Ritten Horse Equipment anstränger sig för att visa färger och mått korrekt för kunden. Vi kan
ej garantera att färgåtergivningen på din dator/surfplatta/mobil överensstämmer med vår produkt


Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se
Mer information finns på www.konsumentverket.se.

Returer
Returer sker på din bekostnad, utom när varan är defekt eller om vi packat fel. Returer och byten skall
skickas som spårbart av köparen, tillbaka till oss. Gäller ej varor som tillhör andrahandssortering.

Vi ansvarar ej för postens slarv. Vid retur och byten återbetalas returkostnaden ej!


Byte

Om det önskas att göra ett byte lägger du en ny beställning på hemsidan och genomför ett köp som
normalt. Du gör retur på din vara som du inte vill ha och återfår pengarna efter att vi har mottagit varan/varorna och kontrollerats. Vid byten återbetalas returkostnaden ej!

Läder är ett naturligt material och det kan förekomma skillnader i dess textur. Samma gäller de
produkter som är handgjorda där varje exemplar kan få sin egen prägel. Detta är inte ett skäl till byte eller reklamation. 

Personuppgifter
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i Personuppgiftslagen.
I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina
uppgifter i vår verksamhet så att vi kan fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt
Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är
felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.
Kontakta oss i så fall via e-post.

Cookies
Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communication Act, 25 juli 2003.
En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att
hjälpa webbutiken att identifiera oh följa användare. Cookies finns som sessionscookies och
som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i
webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för
att inte blanda ihop dig med någon annan användare. För att kunna använda webbutiken
bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig
som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personliga uppgifter om dig.
Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din
kundkorg, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre
kundupplevelse och support.

Tvist
Ritten Horse Equipment försöker alltid först lösa klagomål och eventuella tvister med
kunden. Vid tvister som parterna (säljare – kund) inte lyckas lösa tillsammans kan kunden
vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden.
Se även Konsumentverket och Distansavtalslagen samt EU:s gemensamma tvistlösningssida.

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna
leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse
utanför vår kontroll vilken inte skäligen kunnat förutses, som påverkar ingångna avtal samt utfästelser
från vår sida, och som gör att vi inte kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall sådan händelse utgöra
grund för att Ritten Horse Equiment befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.